Wandelkaart: van Villa Sabandari naar Petulu op Bali

Wandeling 01 – Vanuit Villa Sabandari naar Petulu

Lengte: ongeveer 6 km

Duur: ongeveer 2,5 uur

Moeilijkheidsgraad: De trajecten tussen de rijstvelden zijn lastig door het oneffen en glibberig terrein. Stevig gesloten schoeisel is nodig.

Horeca: winkeltjes met frisdranken en lokale snacks

Zon en schaduw: afwisselend zon en schaduw

Loop linksom rond het domein van Villa Sabandari ~ Ubud Bali boutique hotel (zie kaart punt 1) door het rijstveld naar de tempel. Neem voor de tempel het pad naast het irrigatiekanaaltje. Je houdt deze richting ongeveer een kilometer aan, de rijstvelden aan je linkerhand en een palmbomenstrook aan je rechterhand. Het pad is een aaneenschakeling van smalle dijkjes die na een regenbui behoorlijk glibberig zijn. Nu en dan overbrug je een flink hoogteverschil. De rijstboeren lopen vlotjes over de paden maar niet iedereen is die elegantie gegeven. Doe het liever wat trager en voorzichtig als je met droge voeten wil thuiskomen.

Het uitzicht van een rijstveld hangt samen met de fase van de oogst. Lichtgroen na het uitplanten van de jonge stekjes, donkerder als de planten volgroeid zijn. Na het oogsten liggen de velden er modderig bij. Eenden snateren dan op de dijkjes op zoek naar overgebleven rijstkorrels. De laatste dagen voor het planten veranderen de velden in vlakke waterspiegels waarin de kruinen van de kokospalmen reflecteren.

Rijstvelden vlakbij Villa Sabandari ~ Ubud Bali boutique hotel

Maar de opgehoogde paden tussen de velden blijven altijd begaanbaar en worden goed onderhouden want het zijn de toegangswegen voor de boeren.

Bij elk rijstveld staat een zuiltje voor de rijstgodin Dewi Sri. In de verschillende fasen van de rijstcyclus worden hier offers gebracht om haar gunstig te stemmen.

Zicht op het rijstveld achter Villa Sabandari, een van de design villas in Ubud, Bali

Na een kilometer steek je de velden over in de richting van twee huizen. Je loopt onder een houten terrasuitbouw van het tweede huis over een betonnen muurtje dat de oever vormt van een irrigatiekanaal. Wat verder wordt dit muurtje smaller en moet je over een afvoerbuis kruipen. Ga rechts en onmiddellijk weer links. Hou met andere woorden dezelfde richting aan.

Links een paar varkensstallen. Rechts een tempel. De oppervlakte van de velden is hier veel kleiner, het lijken meer moestuinen. Ter hoogte van de tempel neem je een betonpad links over een bruggetje. Het pad wordt breder en slingert over een diep smal ravijn. Bij een klein tempeltje aan de linkerkant kom je uit op een bredere asfaltweg met huizen. Ga op de T-splitsing linksaf (zie kaart punt 2).

Wat verderop in deze straat kom je voorbij een warung (koffieshop/winkeltje waar je drank en snacks kan kopen). Volg deze asfaltweg ongeveer 200 meter tot bij de tempel. Op het kruispunt bij het Ganeshabeeld neem je rechts.

Decorated roof during walk from Villa Sabandari, one of the newest villas in Ubud to Petulu, Bali

Net voorbij een bocht naar links ligt het Kamandalu Resort & Spa met daarnaast het Viceroy Hotel.

Het asfaltpad wordt een aardeweg tussen rijstvelden (zie kaart punt 3). Bij helder weer kan je in de verte links een bergketen zien. Na een kilometer kom je uit op een asfaltweg bij een paar huizen en een wasplaats (zie kaart punt 4).

Blijf deze weg volgen die bij een warung een haakse bocht naar links maakt.

Neem 100 meter verderop bij een beeld en een tempel (zie kaart punt 5) een zijweg naar rechts. Loop linksom rond een open paviljoen en de tempelgrond. Je passeert een winkeltje en een privéhuis. Volg het pad dat links de hoek omgaat langs een blinde muur. Bij een warung op de hoek van de straat (zie kaart punt 6) ga je links tot op een drukkere weg en dan rechts (= richting Tegallalang). Volg deze drukkere weg gedurende 1,2 km. Je kan in de shops een enorme variatie aan ambachtswerk bekijken. Na 700 meter kom je voorbij een school aan je linkerhand. Wat verder aan de rechterkant zie je Andre Artshop. Net voor het gebouw met het bord Kantor Kelian Banjar Dinas Sapat aan de linkerkant ga je een smal pad in (zie kaart punt 7). Struikel niet over het bouw- en ander afval. Na een scherpe bocht naar links daalt het pad tot aan een bruggetje over een diep ravijn. Aan de overkant stijgt het pad steil naar links tot je aan de rand van een rijstveld komt. Blijf dit pad volgen tussen rijstveld en ravijn. Als je achter je kijkt zie je over de rijstvelden heen de heilige berg Agung. Het pad draait scherp rechts bij een schuilhut van de rijstboeren. Wat verder kom je, na een sprongetje over een irrigatiekanaal, op een asfaltweg met aan de overzijde een visreservoir. Volg deze weg naar links en je komt probleemloos in Petulu.

De witte reigers van Petulu op Bali

’s Avonds vanaf vijf uur verzamelen hier de witte reigers (Kokokan) van Bali om de nacht door te brengen in de bomen. De legende gaat dat deze vogels de reïncarnatie zijn van de duizenden communisten die in 1965 werden omgebracht.